Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
Onder partnerschap tussen school en ouders (en ouderbetrokkenheid) verstaat het ministerie het volgende:
- Ouders volgen de ontwikkeling van hun kind, geven daar thuis ondersteuning aan en hebben regelmatig contact daarover met de school.
- De school stelt ouders hiertoe in staat door inzicht te geven in de schoolvorderingen en ontwikkelingen van het kind.
- School en ouders nemen beiden hun aandeel in de opvoeding van de kinderen en geven hen samen waarden en normen mee. Hierdoor wordt de school als gemeenschap versterkt en in haar gezagspositie ondersteund.
Onze school sluit zich hier graag bij aan. Het is van groot belang dat alle betrokkenen in de educatieve driehoek hun verantwoordelijkheid ten volle kunnen dragen en kunnen uitoefenen. In de ontwikkeling van ieder individueel kind hebben ouders, school en kind ieder eigen verantwoordelijkheden.
Deze ontwikkeling kan alleen optimaal zijn als ouders, school en kind als gelijkwaardige partners samenwerken. Onze gesprekkencyclus geeft daar invulling aan. Vanaf dit schooljaar zien wij graag dat de kinderen vanaf groep 3 al meegaan naar de oudergesprekken.
De stichting Agora is bezig met ‘ouderbetrokkenheidsbeleid 3.0'. Onze school heeft hiervan al verschillende aspecten ingezet en zal nieuwe ontwikkelingen in de gaten houden en volgen.
- Startbijeenkomst in de lokalen van de groepen in de eerste schoolweek.
- Een startgesprek met ouder en kind vanaf de tweede tot en met de vierde lesweek aan het begin van elk nieuw schooljaar.
- Ouder/kind gesprek in de maanden februari/maart.
- Portfolio inloopweek in de maanden november, februari en juni.
- Een mediawijsheidavond voor ouders gegeven door onze ICT’er Ingrid Gerrmann.
De groepsinformatieavond blijft alleen bestaan voor groep 7 en 8 na de herfstvakantie, met de informatie over de voorbereidingen naar het voortgezet onderwijs.