Missie
Wij zien het als uitdaging om uit kinderen te halen wat erin zit, rekening houdend met de eigen ontwikkeling en met de mogelijkheden van het kind en de school. De school werkt samen met ouders en leerling aan de ontwikkeling van het kind. Daarbij willen we het kind steeds meer eigenaarschap geven over zijn eigen leerproces.
Visie
Met het team hebben we een route uitgestippeld die we als school volgen om onze idealen in de klas vorm te geven. Belangrijke speerpunten daarin zijn:
Het actief betrekken van het kind bij het leren op school
Dit betekent kinderen een stem geven. Letterlijk en figuurlijk aan het woord laten komen. We willen de leerlingen actieve deelnemers maken. Kinderen gaan leren zelfinitiatief te nemen. De kinderen krijgen ruimte voor eigen inbreng en ervaren zelfverantwoordelijkheid. Kinderen weten precies hoe ze er qua leren voor staan. We stimuleren kinderen om doelen te stellen en we leren kinderen verwoorden wat ze nodig hebben om deze doelen te bereiken. We leren kinderen hun portfolio te presenteren aan hun ouders; het ouder/kind gesprek.
Het bevorderen van de zelfstandigheid
Dit speerpunt heeft grote consequenties voor de klassenorganisatie. Door grotere zelfstandigheid van de groep krijgt de leraar tijd om gepland met kleine groepjes kinderen of individuele kinderen aan het werk te gaan.
In alle groepen werken we aan het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen. Jong geleerd, is oud gedaan! In de kleuterbouw zijn er momenten dat de kinderen de leraar niet mogen storen. Belangrijke aspecten bij het zelfstandig werken zijn: het gericht zijn op het eigen werk en het zelfstandig uitvoeren van taken, leren wat je kunt doen als je hulp nodig hebt, het samen werken en het maken van een goede planning.
Het bevorderen van de mondelinge taalvaardigheid
Het is belangrijk dat kinderen goed leren verwoorden wat ze bezighoudt. Mondelinge taal verbeter je door veel te oefenen. We laten kinderen letterlijk aan het woord. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want op school mag ook rust en stilte heersen. Belangrijk aspect hierbij is ook dat de kinderen openstaan voor de mening van een ander. Dat ze luisteren naar elkaar, elkaar proberen te begrijpen en verbaal en non-verbaal belangstelling voor elkaar uitstralen. Zo brengen kinderen elkaar verder in hun ontwikkeling.
Het streven naar prestaties van hoge kwaliteit
We streven ernaar de dingen die we doen goed te doen. We dagen kinderen uit om goede prestaties te leveren, die passen bij het niveau van ieder kind afzonderlijk. Belangrijk hierin is naast de prestatie ook oog te hebben voor het proces. Heeft het kind iets laten zien waarbij het zijn uiterste best heeft gedaan en waarop het trots kan zijn, dan is de leraar dat ook. Voor ons is het de kunst om uit de kinderen te halen wat erin zit.
Identiteit (Interconfessioneel)
Als enige interconfessionele school in Wormer, krijgen wij veel vragen wat interconfessioneel nu eigenlijk betekent. Interconfessioneel is onderwijs dat gebaseerd is op meerdere geloofsovertuigingen. Onze school is ontstaan uit de fusie van een protestantse en een katholieke school. In ons onderwijs komt het geloof tijdens vieringen aan bod.
Onze leerlingenpopulatie is lang niet allemaal meer gelovig. Wij geven daarom ook veel ruimte aan kennisoverdracht door gebruik te maken van gastlessen over andere geloven en hebben respect voor elkaars overtuigingen en verschillen.