De organisatie in leerjaren
WormerWieken heeft de groepen verdeeld in leerjaren (1/2A, 1/2B en 1/2C, 3, 4, 5, 6, 7 en 8), dit betekent dat iedere leraar lesgeeft in een homogene groep.
De ochtenduren is ons onderwijs gericht op de cognitieve vakken (rekenen, taal, spelling en lezen). In de middaguren (12.00 uur - 14.00 uur) laten wij de zaakvakken en het cultuurgedeelte aan bod komen (aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, muziek, handvaardigheid enz.). Tevens maken wij ’s middags gebruik van een groepsdoorbroken aanbod (o.a. handvaardigheid, muziek, cultuur, techniek etc.) voor de groepen 1 t/m 4 en 5 t/m 8, waarbij de leerlingen kunnen kiezen voor een activiteit in een andere groep bij een andere leraar.
Wij hebben een managementteam (MT) samengesteld. De bezetting daarvan is: directeur, intern begeleider en twee leraren. In het overleg, dat maandelijks wordt gehouden, worden alle schoolzaken besproken en uiteindelijk ook beslissingen genomen. Tevens wordt vanuit het MT de nodige informatie aangeleverd aan de MR ter advies en/of instemming.
De leraren, die als taak hebben om coördinator te zijn van een specifieke taak, zullen minimaal tweemaal per jaar worden uitgenodigd bij het MT om verantwoording af te leggen over de uitgevoerde taak. Tevens wordt van hen verwacht minimaal tweemaal per jaar met de teamleden aan het onderwerp aandacht te hebben besteed in de vorm van kennisoverdracht, onderwijskundige besprekingen en evaluatie. Zij bewaken de kwaliteit binnen het team en stimuleren de teamleden om het beleid uit te voeren daar waar dat kan of moet verbeteren. Coördinatoren en teamleden met een specialisme overleggen bij de aanwezigheid van het MT over de lijn die moet worden ingezet om de school op het gewenste niveau te ontwikkelen.
Hierbij kunt u denken aan de volgende specialismen/coördinatoren: rekenen, taal-lezen, kanjertraining, TSO, techniek, anti-pesten, cultuur/bildung, brede school, techniek, meerbegaafdheid en ICT.
We vinden dat elk kind uniek is en in de ontwikkeling van elk uniek kind, hebben ouders, school en kind ieder hun eigen verantwoordelijkheden. We zien ouders als educatieve partners in deze ontwikkeling. Gelijkwaardigheid, gezamenlijke en eigen verantwoordelijkheid zijn de basisprincipes van waaruit ouders en de school samenwerken, ieder vanuit de eigen expertise. Wij nemen het initiatief in dit proces van samenwerking.