Kwaliteit
Kinderen gaan naar school om te leren, zich te ontwikkelen en om te ontmoeten. Onze kinderen (leerlingen) hebben recht op kwalitatief goed onderwijs. Een van onze aandachtsgebieden is dan ook dat onze school ‘opbrengstgericht’ werkt. Dit betekent dat we doelen stellen aan ons onderwijs.
De gestelde doelen komen deels van de overheid; dit zijn de kerndoelen en de referentieniveaus. En deels formuleren we ook zelf doelen. Uit deze doelen blijkt onze ambitie: we willen het beste uit ieder kind halen.
Kwaliteitsonderzoek
We vinden het belangrijk om de mening van u, als ouder, over het onderwijs op onze school te peilen. Hiervoor doen we eens per twee jaar een intern kwaliteitsonderzoek. Dit betreft een digitale vragenlijst over allerlei zaken die school aangaan.
Ook bij de leerlingen (van de hoogste groepen) en de medewerkers wordt een digitale vragenlijst voorgelegd. De gegevens hiervan worden anoniem verwerkt en de uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit te verbeteren.
Inspectie van het onderwijs
De Nederlands overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Jaarlijks leggen wij onze opbrengsten van de school voor aan de Inspectie van het Onderwijs. Eens in de vier jaar voert de Inspectie een onderzoek uit naar het bestuur (Agora) waarvan onze school een onderdeel is. Daar waar de Inspectie risico’s ziet kan op schoolniveau een specifiek kwaliteitsonderzoek worden gedaan.
Scholen op de kaart
Meer informatie over zowel kwaliteit als opbrengsten, leerling populatie, financiën en personeel vindt u op de website Scholen op de kaart.
Scholen op de kaart is een initiatief van de PO-Raad (sectororganisatie voor het primair onderwijs) en bevat informatie van gegevens afkomstig van de Inspectie van het Onderwijs en DUO.
Op deze website presenteren ook wij onze school met informatie over wat onze school uniek maakt, hoe onze school scoort en wat de inspectie van ons vindt.
Wij werken op school planmatig en systematisch aan kwaliteitszorg Ambities en doelen zijn voor de hoofdvakgebieden geformuleerd op schoolniveau en op drie niveaus van elk vakgebied binnen de groep. Op deze wijze wordt er ook lesgegeven aan de leerlingen. Doelen op individueel niveau worden gebruikt in de portfolio's van de leerlingen. Planningsgesprekken, groepsbesprekingen en teamoverleggen met daarin de analyses van de resultaten worden gebruikt om ons onderwijs verder te optimaliseren. Daar waar professionalisering van leraren nodig is, wordt deze in overleg aangeboden.
Toetsen
ICBS WormerWieken gebruikt de volgende toetssystemen:
- Tussentoetsen van het CITO, deel uitmakend van het LOVS (Leerling- en Onderwijs volgsysteem);
- De eindtoets voor de leerlingen van groep 8 in april;
- KIJK!, een observatiesysteem voor de kinderen in groep 1 en 2;
- Voor de sociale emotionele ontwikkeling gebruiken wij KanVAS (Kanjer volg- en advies systeem).
De CITO-toetsen worden verwerkt in ParnasSys, het leerling administratie- en registratiesysteem.
De toetsgegevens vormen een deel van de opbrengsten. Deze worden op schoolniveau, groepsniveau en kindniveau geanalyseerd en op basis daarvan worden conclusies getrokken en worden er verbetermaatregelen genomen. Ook kunnen we onze school op deze manier met andere scholen vergelijken. Alle scholen worden hierop ook door de Inspectie van het Onderwijs gecontroleerd. Jaarlijks worden er toetsresultaten aan de Inspectie voorgelegd. Daarnaast komt de Inspectie eens in de vier jaar een extra controle uitvoeren. De normen die de Inspectie hanteert zien we als minimumeisen. Wij hebben hogere ambities.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de documenten bij het onderdeel ouders/downloads en de websites www.scholenopdekaart.nl en www.onderwijsinspectie.nl