Brede vorming
Kinderen groeien op in een wereld die snel verandert. Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op en toe te rusten tot deze toekomst.
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent. Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven. Wij zetten in op de ontwikkeling van competenties als: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over bildung bij Agora leest u op de pagina bildung van de Agora website.
Onze samenleving verandert. Onder invloed van technologische innovaties is kennis sneller toegankelijk en overdraagbaar. Omdat deze ontwikkelingen van grote invloed kan zijn op het leren, leven en werken, vraagt dit niet alleen om de overdracht van (ICT-)kennis en vaardigheden, maar ook om de ontwikkeling van competenties en de persoonlijke vorming van kinderen.
Daarom zien we op WormerWieken de zogenoemde ‘21ste eeuwse vaardigheden’ als onderdeel van de brede ontwikkeling (de bildung) van kinderen. Op onze groepsdoorbroken middagen en tijdens de ICT-lessen worden aan verschillende onderdelen zoals muziek, drama, wetenschap en techniek, beeldende vorming en cultuur gewerkt.
Opbrengstgericht onderwijs
Opbrengstgericht werken heeft als doel om de resultaten van het onderwijs constant te verbeteren. Dit is noodzakelijk om tegemoet te komen aan de behoeftes van ieder kind. We leren van de resultaten die worden behaald en vervolgens stellen wij nieuwe doelen.
Daarnaast betekent het ook dat de kinderen betrokken worden bij het onderwijs en de manier van werken in de klas. We bespreken de resultaten met de kinderen, maar ook zaken als gedrag, motivatie en omgaan met elkaar. Uit deze evaluaties volgen doelen, die we als groep proberen te halen. Ieder kind is in het bezit van een portfoliomap, waarin gegevens van het genoten onderwijs worden opgenomen. Minimaal twee keer per jaar kunnen ouders deze portfoliomappen inkijken. Twee keer per jaar is er een gesprek tussen de leraar en de ouders, waarbij wij erop aansturen dat ook de leerling daarbij aanwezig is. Het gaat tenslotte om hun ontwikkeling. De kinderen worden op deze manier eigenaar van hun eigen leerproces.